onsdag 22. april 2009

Marthe tester jogurt: del 2

Ettersom jeg ligger rakt ut med ryggau har jeg ikke noe bedre å ta meg til enn å teste flere jogurter... så i skrivende stund sitter jeg med en Yogos med honningsmak, og håper inderlig den er bedre enn fiken varianten.

Pris: 1 CHF (5,79 NOK)
Innhold: mjølk, fløte 24%, sukker 6%, honning 5%, mjølkepulver, modifisert tapiocastivelse, aroma.
Næringsinnhold per 100 g:
  • Energi - 630 kJ (151 kcal)
  • Protein - 3,4 g
  • Karbohydrat - 15 g
  • Fett - 8,7 g
Holdbarhet: salgbar til 23. april, konsumeres innen 29. april.

Konklusjon:
Pakningen ligner på Yogos med fiken, med tegninger og en sprek guloransje honningfarge med bikubemønster. Også denne varianten av Yogos er fryktelig søt og konsistensen er den samme som fikenjogurten, i overkant tjukk og seig. Heldigvis er denne jogurten glatt og fin. Ingen ekle biter som setter seg fast i tenna.

Et stykke ned i boksen slår det meg at jeg har hørt at honning ikke bør spises av barn... og en rask kikk på pakningen viser ingen advarsler om akkurat dette. Tar jeg feil, eller er det Yogos som har feilet?

Alt i alt er dette en grei jogurt om man liker den søte, tjukke varianten, men for min del er den litt for søt.

1 kommentar:

  1. Utdrag av Wikipedia: Man må ikke gi honning til små barn under 12 måneder da honningen kan inneholde Endosporer av bakterien Clostridium botulinum som kan formere seg i barnets tarm og utløse botulisme.

    SvarSlett