søndag 4. januar 2009

2. januar 2009

Avreisedagen kom brått og brutalt. Selv om jeg har hatt evig lang tid på å forberede meg, så måtte jeg altså en tur opp i lufta før bobla, aka "Julekula", sprakk!

De som kjenner meg vet at jeg ikke er den flinkeste til å få ting unna på et tidlig tidspunkt. Pakking av koffert ble derfor utsatt til natt til 2. januar, og fullført omtrent fem minutter før avvreise fra Elverum med retning Gardermoen.

Flyet satte nesa mot København klokka 17.20, og etter femti raske minutter i lufta var jeg plutselig på Kastrup. De to timene med venting gikk forholdsvis kjapt takket være iPod, en skikkelig dansk "fransk hotdog" og en uendelig lang vei til ankomst-gate til avreise-gate.

Den neste flyturen derimot var LANG. Ble ikke akkurat kortere av 15 minutter forsinkelse og deiceing heller, heldigvis var det ålreit flyvær nesten hele veien. Sett fra lufta ser det ut som om noen har kasta masse klumper med lys over hele Nord-Europa.

Flyplassen i Geneve var i grunn som alle andre flyplasser jeg har vært på, med unntak av en liten detalj: antall klokke-reklamer! Det var ganske langt å gå til ankomsthallen, og HELE veien var veggene dekorert med klokkereklamer.

Etter at jeg omsider kom meg forbi alle klokkene var det i grunn bare å hente bagasjen, finne hotellet og krype til køys. Min første tanke var at dette slett ikke kom til å bli et problem, man hadde da kart og veibeskrivelse må vite! Så lett var det slett ikke.

Flyplassen er rimelig sparsommelig skilta og jeg fant ingen infotavler med kart over nærområdet, og det var heller ingen betjening i informasjonsskranken. Så der rusla jeg rundt på måfå med en enorm koffert, sekk både foran og bak, og en fullstappa skibag på skuldra, i et tappert forsøk på å finne ut hvor jeg skulle.

Etter å ha fjasa rundt med all bagasjen ble jeg til slutt enig med meg sjøl om at taxi var eneste løsning. Heldigvis dukker det opp ei bulgarsk jente som skulle samme vei og vi fikk tilslutt praja ei drosje med plass til all bagasjen. Den turen var i grunn helt bortkasta. Jeg kunne like godt gått de drøye 400 meterene rundt svingen og over brua, men jeg kom da fram!

Små oppdagelser:
  • Fransk-dubba "Sex og Singelliv" er skikkelig ubra
  • Tysktalende TV er fullt på høyde med fransktalende TV: lite givende
  • Om klokkemarkedet er SÅ stort som antall reklamer på flyplassen tilsier, bør enhver sveitser ha minst fem armbåndsur av den virkelig dyre sorten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar